Series "Macht und Herrschaft"

The series "Macht und Herrschaft" publishes contributions that reflect the interdisciplinary approach to the center's topic and the transcultural perspective. Many volumes host the collected papers of CRC 1167 conferences and workshops. The series is published by Bonn University Press, Vandenhoeck & Ruprecht Unipress. It is edited by Prof. Dr. Matthias Becher, Prof. Dr. Elke Brüggen and Prof. Dr. Stephan Conermann.

Matthias Becher/Stephan Conermann/Linda Dohmen (edd.), Macht und Herrschaft transkulturell. Vormoderne Konfigurationen und Perspektiven der Forschung (Macht und Herrschaft 1), Göttingen 2018.

Dieser Band versammelt die Beiträge der Auftakttagung des SFB 1167, die vom 15. bis 17. Dezember 2016 in Bonn stattfand.

Macht and Herrschaft shape the way in which human beings interact with each other in both present and past. Premodern social, political and cultural structures in all parts of the world have had significant impact on today’s globalised world. Transcultural comparison opens a way to better understand phenomena of Macht and Herrschaft and their historical dimensions. To overcome eurocentric perspectives, it is especially necessary to consider contemporary discourses. Experts on Chinese and Islamic Studies, Medieval History and Social Sciences endeavour to show both challenges as well as chances of comparative approaches to premodern social and political orders.

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  • Matthias Becher, Macht und Herrschaft. Vormoderne Konfigurationen in transkultureller Perspektive, 11–41.
  • Andreas Anter, Macht und Herrschaft: Max Webers Perspektive, 43–58.
  • Andrea Maurer, Herrschaft und Macht: Ein altes Thema neu konturiert, 59–90.
  • Bernd Schneidmüller, Verklärte Macht und verschränkte Herrschaft. Vom Charme vormoderner Andersartigkeit, 91–121.
  • Thomas Ertl, Konsensuale Herrschaft als interkulturelles Konzept, 123–143.
  • Jürgen Paul, Komparatistisches Arbeiten in der Islamwissenschaft. Ein Erfahrungsbericht, 145–161.
  • Almut Höfert, Königtum und imperiale Legitimation. Die facettenreiche Beziehung zwischen mulk und „Kalifat“, 163–197.
  • Jenny Rahel Oesterle, Schutz und Macht im Zeichen von Transkulturalität. Religiöse und kulturelle Differenzbearbeitung in der Prophetenbiographie Ibn Isḥāqs, 199–222.
  • Reinhard Emmerich, Die Autorität eines chinesischen Dynastiegründers. Das Beispiel des Ersten Kaisers, 223–268.
  • Wolfram Drews, Die Wahrnehmung islamischer Herrschaft durch mozarabische Christen im 9. Jahrhundert, 269–289.
  • Daniel G. König, Herrschaft und Sprache. Herrschaftsumwälzungen und die Transformation von Sprachlandschaften im mittelalterlichen Euromediterraneum, 291–325.
  • Stephan Conermann/Linda Dohmen, Macht und Herrschaft transkulturell. Ansätze und Perspektiven der Forschung, 327–339.
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Eva Orthmann/Anna Kollatz (edd.), The Ceremonial of Audience. Transcultural Approaches (Macht und Herrschaft 2), Göttingen 2019.

Sammelband zum gleichnamigen Workshop des Teilprojekts „Herrschaftsrepräsentation und Zeremoniell am Moghulhof“ (Leitung: Prof. Dr. Eva Orthmann), der am 16. und 17. Juni 2017 stattfand [Link zum Nachbericht].

Audiences are among the dominant elements of courtly life and may be referred to as a central aspect of representation of power in many societies. Audiences also served as a stage for negotiation and political decision-making. Beyond that, the ceremonial of audience acted as an integrative factor, strengthening the connections between the ruler and his subjects, the élite and his dynastic background. It thus reflects the structure, or at least the intended structure of rule, and allows us to get insight into the perception of the ruler in the respective society. This volume offers an approach to forms and structures of audiences in different epochs and regions. Choosing a transcultural and diachronic perspective, it aims at delineating similarities and differences as well as possible lines of development of the ceremonial on a broad basis of case studies.

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  • Eva Orthmann/Anna Kollatz, Introduction, 9–18.
  • Alexander Pruß, Robes of honor and blindfolded petitioners. Audiences in the Ancient Near East, 19–36.
  • Alexander Beihammer, Ceremonies and court rituals in Byzantine Imperial Audiences in the time of the First Crusade, 37–61.
  • Dittmar Dahlmann, “Not much was eaten, but they were rowdy drinkers.” Reports by foreigners on receptions and audiences at the Tsar's Court in the 16th and 17th centuries, 63–91.
  • Eva Orthmann, “It was a day of great splendor.” Audiences at the Ghaznavid court, 93–111.
  • Anna Kollatz, Where is ‘the audience’? Who is ‘the audience’? Approaching Mughal spaces of social interaction, 113–141.
  • Ebba Koch, The Mughal audience hall. A Solomonic revival of Persepolis in the form of a mosque, 143–168.
  • Hedda Reindl-Kiel, Audiences, banquets, garments and kisses. Encounters with the Ottoman Sultan in the 17th century, 169–207.
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Tilmann Trausch (ed.), Norm, Normabweichung und Praxis des Herrschaftsübergangs in transkultureller Perspektive (Macht und Herrschaft 3), Göttingen 2019.

Dieser Band enthält Beiträge des Workshops „Norm und Praxis des Herrschaftsübergangs. Zeitgenössische und wissenschaftliche Perspektiven“ aus dem März 2018.

Modern imaginations of premodern transitions of power are shaped by the idea of the father-son transition; this is not without reason, as patrilineality plays a major role in notions of legitimate rule in premodern cultures. However, the etic emphasis on the centrality of rulers’ sons simplifies the complexity of historical realities. While origins serve as a normative argument and means of coping with contingency, in practice, suitability and success also play a central role. Thus, from a transcultural perspective, premodern transitions of power can be located in the tension field between norm and practice, rule and recognition, system and reform, and role and person. Against this background, the present volume examines the contemporary handling of such transitions in which the successor was not his predecessor’s son.

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  • Tilmann Trausch, Vom Vater auf den Sohn – oder jemand anderen. ‚Unübliche‘ Formen des Herrschaftsübergangs in transkultureller Perspektive, 11–59.
  • Florian Saalfeld, How to Herald a Future Ruler: The Depiction of Ghiyās̱ al-Dīn Balban in the Ṭabaqāt-i Nāṣirī' of Minhāj al-Dīn Jūzjānī, 63–103.
  • Sabine Kubisch, Ein König wird kommen aus dem Süden, Ameni ist sein Name. Legitimation der ersten Könige des Mittleren Reiches, 105–133.
  • Konrad Klaus/Theresa Wilke, Die Thronbesteigung Durlabhavardhanas und weitere ‚unübliche‘ Fälle des Herrschaftsübergangs im mittelalterlichen Kaschmir, dargestellt nach der ‚Rājataraṅgiṇī‘ des Kalhaṇa, 135–157.
  • Christian Mauder, Childless Rule and the Sultan’s Son: Muhammad b. al-Ghawrī and the Mamluk System of Succession in Early 16th-Century Egypt, 161–185.
  • Henning Börm, Fragwürdige Ansprüche. Gewaltsamer Herrschaftsübergang im spätantiken Iran am Beispiel von Narseh und Bahrām Čōbīn, 187–224.
  • Anna Kollatz, Before the End: Legitimation and Succession Quarrel from the Perspective of Nūr Jahān, 225–259.
  • Paul Fahr, Den Kaiser herausfordern? Die Herrschaft Wang Mangs vor dem Hintergrund der Thronfolge der Westlichen Han, 263–290.
  • Andreas Büttner, daz er einmudeclich von den korfursten erkorn si. Legitimationsstrategien bei der Königserhebung Ruprechts von der Pfalz (1400/1401), 291–317.
  • Steffen Kremer, Idoneität zwischen Verwandtschaft und (Gast-)Freundschaft. Das Wappenprogramm des Castello di Issogne als Medium der Herrschaftslegitimation, 321–360.
  • Daniel F. Schley, Royal Succession in Historical Narratives: The Cases of Gotoba and Gohorikawa (Twelfth–Thirteenth Century), 361–400.
  • Dominik Büschken/Alheydis Plassmann, Stephen of Blois: Legitimizing Succession, Idoneity, and Inheritance, 401–430.
  • Tilmann Trausch/Konrad Vössing, A Transcultural Perspective on ‘Unusual’ Cases of Succession: Transitions of Power beyond Patrilinearity, 431–444.
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Mechthild Albert/Elke Brüggen/Konrad Klaus (edd.), Die Macht des Herrschers. Personale und transpersonale Aspekte (Macht und Herrschaft 4), Göttingen 2019.

Sammelband zur Tagung des Spannungsfelds B, die vom 23. bis 25. November 2017 in Bonn stattfand [Link zum Nachbericht] [Link zum Tagungsbericht auf H-Germanistik].

The contributions to this volume, which are based on numerous case studies from Asia, Egypt, and Europe, aim to overcome the rigorous opposition of personality and transpersonality and thus the postulate of a pre-modern rulership that has been considered to hinge almost exclusively on the ruler’s person by emphasizing the coexistence and concurrency of pre-modern rulership’s personal and transpersonal elements. Moreover, they discuss the ideas, values and norms which determined the respective contemporary models of the ‘good’ ruler and formed the basis for the concrete exercise of rule. As a third issue, they also focus on the interaction of the ruler with the elites, whereby processes of consensus-building and legitimization of the ruler’s power, as well as the dynamics of their questioning and loss, become tangible.

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  • Matthias Becher, Die Macht des Herrschers zwischen Personalität und Transpersonalität. Gedanken zur Einführung, 19–26.
  • Karl-Siegbert Rehberg, Herrscher als Typusfiguren der Verkörperung institutioneller Macht im Kampffeld von Spannungsbalancen, 27–68.
  • Stefan Esders, Regem iura faciunt, non persona. Der westgotische Treueid im Kräftefeld personaler und transpersonaler Konzepte der Legitimität politischer Herrschaft, 69–154.
  • Stacy S. Klein, Royal Women and Composite Sovereignty in Asser’s ‘Life of King Alfred’, 155–182.
    Shigekazu Kondo, The Personal and Transpersonal Elements of the Governments of Thirteenth-Century Japan, 183–190.
  • Martin Clauss, Überlegungen zur militärischen Macht eines mittelalterlichen Herrschers am Beispiel Eduards III. von England, 191–218.
  • Cornelia Soldat, Primogenitur und Konsensherrschaft unter Vasilij III. und Ivan IV. in Moskovien, 219–238.
  • John Baines, Ruler, Court, and Power: The King and Institutions in Early Egypt, 239–276.
    Annette Schmiedchen, Leitbilder und Legitimierung herrscherlicher Macht im mittelalterlichen Zentralindien (8. bis 13. Jahrhundert), 277–298.
  • Seraina Plotke, Narrative Negotiations of Sovereign Power in ‘King Rother’, 299–312.
  • Beate Kellner, Herrscherpreis und Herrscherkritik. König Philipp in Sangsprüchen Walthers von der Vogelweide, 313–350.
  • Kai Nonnenmacher, Auftrag und Kritik: trobadoreske Politik des Sirventes, 351–368.
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Elke Brüggen (ed.), Erzählen von Macht und Herrschaft. Die ‚Kaiserchronik‘ im Kontext zeitgenössischer Geschichtsschreibung und Geschichtsdichtung (Macht und Herrschaft 5), Göttingen 2019.

Der gleichnamige Workshop des Teilprojekts „Kaiser und Könige. Macht und Herrschaft im Reflexionsmedium deutschsprachiger Literatur des Mittelalters“ (Leitung: Prof. Dr. Elke Brüggen), dessen Beiträge in diesem Sammelband vorgelegt werden, fand im Oktober 2017 statt.

Recent research in the field of Middle High German literature has characterised the ‘Chronicle of the Emperors’, dating from the midst of the 12th century, as a very interesting experiment in narrating historical events. The volume at hand draws on these insights and at the same time rereads the text in a new context by looking at it from different European and Non-European disciplines. Current reflections on the genre status of the ‘Chronicle of the Emperors’, on the presence and the functionalisation of Rome within the text and on the treatment of spatio-temporal phenomena are linked with observations on the perception of dominance in Latin historiography of the 12th and in a Persian epic of the 14th century. Through a structural and thematic comparison with a contemporary work from Sanscrit literature and Japanese narratives about the court’s past, the Middle High German text as well as the research dealing with it appear in a new light.

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  • Elke Brüggen, Einleitung, 9–16.
  • Mathias Herweg, Kaiser-Chronik oder Kaiser-Gesta? Die Gattungsfrage der frühmittelhochdeutschen ‚Kaiserchronik‘ in sprachübergreifender Perspektive, 17–42.
  • Gesine Mierke, 43–66.
  • Christopher Pretzer, Rom, die erzählte Stadt, 67–84.
  • Alastair Matthews, Formative Rhyming Chronicles in Medieval German and East Norse. A Comparison of the ‘Kaiserchronik’ with the Swedish ‘Erikskrönika’ and the Danish ‘Rimkrønike’, 85–108.
  • Alheydis Plassmann, Römisch-Deutsche Kaiser als vorbildliche Herrscher bei Wilhelm von Malmesbury und Otto von Freising, 109–132.
  • onrad Klaus, Kalhaṇas ‚Rājataraṅgiṇī‘: ein indisches Pendant zur ‚Kaiserchronik‘?, 133–160.
  • Daniel F. Schley, Herrscherkritik in japanischen Vergangenheitserzählungen aus dem frühen 13. Jahrhundert, 161–198.
  • Stephan Conermann, Talking about Power and Domination in ʿAbd al-Malik ʿIṣāmī’s (d. after 1350) Historical epic ‘Futūḥ al-Salāṭīn’, 199–214.
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Karina Kellermann/Alheydis Plassmann/Christian Schwermann (edd.), Criticising the Ruler in Pre-Modern Societies – Possibilities, Chances, and Methods. Kritik am Herrscher in vormodernen Gesellschaften – Möglichkeiten, Chancen, Methoden (Macht und Herrschaft 6), Göttingen 2019.

Sammelband zur Tagung des Spannungsfelds D, die vom 12. bis 14. April 2018 in Bonn stattfand [Link zum Nachbericht] [Link zum Tagungsbericht auf H-Soz-Kult, externer Link] [Link zum Tagungsbericht auf H-Germanistik].

When looking at pre-modern monarchical societies, one does not expect to observe fundamental dissent directed at the social order as such or at the political system. As a rule, criticism was limited to individual monarchs, their performance and decisions. While discontent could lead to insurrection and rebellion, which normally only culminated in the ruler being replaced by another monarchical figurehead, the subtler methods of voicing criticism were applied within a framework of legality, of a set of customs or of a code of rules of the game and intended to improve the performance of the incumbent or reform his conduct at court. The various forms of verbal or staged censure of rulers in pre-modern monarchical societies are the subject of this volume.

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  • Karina Kellermann/Alheydis Plassmann/Christian Schwermann, Criticising the Ruler – Possibilities, Chances, and Methods. Introduction, 11–32.
  • Karina Kellermann/Alheydis Plassmann/Christian Schwermann, Kritik am Herrscher – Möglichkeiten, Chancen, Methoden. Einleitung, 33–54.
  • Egon Flaig, Der römische Prinzipat. Monarchische Herrschaften typisieren – auf den Spuren von Foucault, Bourdieu und Max Weber, 55–88.
  • Matthew Giancarlo, The Other British Constitution. Fürstenspiegel Texts, Popular Constitutionalism, and the Critique of Kingship in the Franco-British De regimine Tradition, 89–118.
  • Annette Gerok-Reiter, Variationen zwischen Herrscherkritik und -idealisierung in Veldekes ‚Eneasroman‘, 119–142.
  • Lisa Cordes, Megalomanie und hohle Bronze. Die Kolossalstatue als Vehikel von Herrscherkritik, 143–170.
  • Gloria Chicote, The Rebellious Discourse of the Common People in the romancero castellano of the XV and XVI Centuries, 171–180.
  • Birgit Ulrike Münch, La grosse banquière und nòstre bon rei Enric. Formen bildimpliziter Kritik an der/dem Herrschenden um Maria de’ Medici (1573–1642), 181–210.
  • Heiner Roetz, On Political Dissent in Warring States China, 211–236.
  • Matthew Strickland, Dreaming of Reform. Visions and Admonitions as Criticism of the Ruler in the Anglo-Norman and Angevin Realms, 237–266.
  • Lena Oetzel, Debating, Petitioning, Legislating. Criticizing the Monarch in Elizabethan Parliaments, 267–298.
  • Martin Powers, Theories of Dissent and their Institutional Correlates in China, 299–308.
  • Raji C. Steineck, Mythologischer Dissens. Über eine ungewohnte Form politischer Kritik in der japanischen Geschichte, 309–330.
  • Maureen Perrie, Holy Fools (iurodivye) as Critics of the Tsar in Early Modern Russia, 331–348.
  • Mohamad El-Merheb, “There is no just ruler at this time!” Political Censure in Pre-Modern Islamic Juristic Discourses, 349–376.
  • Stephen Church, When does Advice become Criticism? Criticising John Lackland before Magna Carta, 377–392.
  • Jan-Dirk Müller, Panegyrik und Didaxe als Herrscherkritik. Erasmus’ von Rotterdam ‚Iulius exclusus e coelis‘, ‚Institutio principis Christiani‘ und ‚Panegyricus‘ auf Philipp den Schönen, 393–410.
  • Charles West, “And how, if you are a Christian, can you hate the emperor?” Reading a Seventh-Century Scandal in Carolingian Francia, 411–430.
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Mechthild Albert/Ulrike Becker/Elke Brüggen/Karina Kellermann (edd.), Textualität von Macht und Herrschaft. Literarische Verfahren im Horizont transkultureller Forschungen (Macht und Herrschaft 7), Göttingen 2019.

Power and domination have been described and reflected upon at all times and everywhere in stories and history. But what is the specific capability of such manifestations? Are there transcultural similarities regarding the narrative presentation? What can be deduced from the analysis of macrostructures, patterns of story-telling, narrative voice(s), configuration of figures, perspectivation, or focalization regarding the conception of power and domination? What do statements in (potentially) extant framing passages have to bear on those in the main part? Researchers from European philology, history, Islamic studies and Egyptology investigate these questions, directing attention to the techniques of narration, which are used in the textual performance of power and domination.

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  • Mechthild Albert/Ulrike Becker/Elke Brüggen/Karina Kellermann, Textualität von Macht und Herrschaft. Literarische Verfahren im Horizont transkultureller Forschungen, 9–17.
  • Sophie Quander, Des Kaisers neue Schreiber – oder: Der Erzähler bin ich. Erzählkompetenz als Herrschaftslegitimation in Rudolfs von Ems ‚Barlaam und Josaphat‘, 21–45.
  • Seraina Plotke, Die Macht des Erzählens. Autorschaft und Autorität im ‚Eneasroman‘ Heinrichs von Veldeke, 47–64.
  • Anna Kollatz, Ägypten kurzgefasst: Wissensordnung und die Darstellung islamischer Herrschaft in Ibn Iyās’ ‚Nuzhat al-umam fī 'l-ʻaǧā'ib wa l-ḥikam‘, 65–100.
  • Alheydis Plassmann, Bedas Geschichtssicht bei Heinrich von Huntingdon und Wilhelm von Malmesbury, 101–127.
  • Hugo O. Bizzarri, Hunde im Krieg: ein Bild der Macht im mittelalterlichen Kastilien, 129–150.
  • Ludwig D. Morenz, ‚Höfliche‘ Wahrheit – von ethisch fundierter Freiheit eines ‚Kleinen‘ vor Pharao, 153–173.
  • Rebecca Hardie, Words, Wealth and Women in Two Anonymous Old English Homilies, 175–200.
  • Emily A. Winkler, King Alfred and the Danish Wars in Anglo-Norman Histories, 201–225.
  • María Luzdivina Cuesta Torre, Gefährdete Herrschaft im ‚Libro del caballero Zifar‘, 227–259.
  • Lena Ringen, …perdedes en mí un rrey et un sennor – vom Ende einer Herrschaft in Don Juan Manuels ‚Libro de las armas‘, 261–306.
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Matthias Becher/Hendrik Hess (edd.), Machterhalt und Herrschaftssicherung. Namen als Legitimationsinstrument in transkultureller Perspektive (Macht und Herrschaft 8), Göttingen 2019.

Sammelband zum Workshop „Machterhalt und Herrschaftssicherung. Namen als Legitimationsinstrument in transkultureller Perspektive“, der im Mai 2018 stattfand und von den Teilprojektleitenden Matthias Becher und Linda Dohmen sowie von Stefanie Dick und Hendrik Hess in Kooperation mit dem interdisziplinären Forschungsprojekt "Nomen et Gens" veranstaltet wurde [Link zum Nachbericht][Link zum Tagungsbericht auf H-Soz-Kult].

A name is not merely an identifier of an individual. In pre-modern societies name-giving is a deliberate act often which might legitimise political claims and agendas. Especially the personal names of elites display performative qualities to secure past and present or to herald the future. The contributors of this volume analyse this phenomenon in a transcultural perspective comparing practices of (re)naming in Chinese, Indian and European regions.

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  • Matthias Becher/Hendrik Hess, Einleitung, 11–18.
  • Christian Vogel, Nomen regis – Herrschaftstheorie zwischen Definition und Legitimation, 19–38.
  • Mike Janßen, Für den König beten – Eine frühmittelalterliche Legitimationsstrategie, 39–74.
  • Christian Schwermann, Schlechte Namen, Leserlenkung und Herrscherkritik in antiken chinesischen Texten, 75–128.
  • Matthias Becher, Die Nachbenennung bei den frühen Karolingern. Familiäres Selbstverständnis versus politische Opportunität, 129–150.
  • Laury Sarty, Die Namen zukünftiger Herrscher. Die Vergabepraxis im byzantinischen Osten und dem karolingischen Westen im Vergleich (717–905), 151–174.
  • Annette Schmiedchen, Herrschernamen als Legitimationsinstrument im frühmittelalterlichen Indien (6. bis 10. Jahrhundert), 175–192.
  • Tilmann Trausch, Aibak, ʿAlī, Alexander. Namen als Beitrag zur Herrscherlegitimation im Sultanat von Delhi, 193–234.
  • Wolfgang Haubrichs, Funktion und Performanz. Namen als Instrumente der Sicherung von Herrschaft und Identität im frühen Mittelalter Westeuropas, 235–264.
  • Dieter Geuenich, Beispiele programmatischer Namengebung in frühmittelalterlichen Quellen, 265–294.
  • Hendrik Hess, Namengebung und die römische Oberschicht in Gallien zwischen imperium und regna im 5. und 6. Jahrhundert, 295–314.
  • Christoph Haack, Namen und Narrative. Ein Versuch zur ethnischen Interpretation frühmittelalterlicher Personennamen und der „Angelsächsischen Mission“ auf Grundlage der Datenbank „Nomen et Gens“, 315–340.
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Linda Dohmen/Tilmann Trausch (edd.), Entscheiden und Regieren. Konsens als Element vormoderner Entscheidungsfindung in transkultureller Perspektive (Macht und Herrschaft 9), Göttingen 2019.

Sammelband zum gleichnamigen Workshop aus dem November 2017 [Link zum Nachbericht].

No ruler rules alone, but only in association with others. However, according to modern ideas pre-modern realms still seem to be characterized by the formally unlimited power of their rulers with respect to decision-making processes. Therefore, the volume explores ‘consensual’ elements of pre-modern political decision-making processes and offers examples of different manifestations from early imperial China to late medieval France. Who is involved in decision-making, and who makes the actual decision? Finally, the chapters explore ideal concepts of political decision-making processes which served as guidelines to rulers and their elites and to which the sources refer when presenting the actors and their actions.

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  • Linda Dohmen/Paul Fahr/Tilmann Trausch, Regieren im Konsens? Vormoderne politische Entscheidungsprozesse in transkultureller Perspektive, 11–56.
  • Jan Timmer, summo studio magnoque consensu. Konsens im Senat der römischen Republik, 57–80.
  • Michael Grünbart, Entscheidende Ressourcen am byzantinischen Kaiserhof, 81–102.
  • Jürgen Paul, Counsel and Council: Decision-Making in Seljuq Iran, 103–118.
  • Georg Jostkleigrewe, Konsens als Kommunikationsmedium. Königliche Herrschaft und politische Entscheidungsfindung im spätmittelalterlichen Frankreich, 119–141.
  • Beryl Büma/David Sabel, Kunst als Konsens? Kanonisierung der Ikonographie als Ab-Bild herrscherlichen Selbstrepräsentationsstrebens im frühdynastischen Ägypten, 143–159.
  • Michael Schimmelpfennig, Mechanismen politischer Entscheidungsfindung im frühkaiserzeitlichen China. Ein Überblick, 161–176.
  • Paul Fahr/Christian Schwermann, ‚Konsensuale Herrschaft‘ im alten China. Eine begriffsgeschichtliche Annäherung, 177–196.
  • Steffen Patzold, Prozesse der Vereinheitlichung? Unitas, concordia und pax in der karolingischen Welt, 197–219.
  • Martin Kintzinger, Elemente politischer Entscheidungsfindung. Ein Resümee zum Workshop, 221–234.
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Diana Ordubadi/Dittmar Dahlmann (edd.), Die ‚Alleinherrschaft‘ der russischen Zaren in der ‚Zeit der Wirren‘ in transkultureller Perspektive (Macht und Herrschaft 10), Göttingen 2021.

Sammelband des Teilprojekts „Samoderžcy i edinoderžavie – Die Begründung des zentralistischen Alleinherrschaftsanspruches der russischen Zaren in der ‚Zeit der Wirren‘ unter besonderer Berücksichtigung der Auswahl- und Berufungsverfahren von Boris Godunov und Michail Romanov“ (Leitung: Prof. Dr. Dittmar Dahlmann/Prof. Dr. Martin Aust, Osteuropäische Geschichte). Mehr zum Thema auch in diesem Band.

Starting with the Muscovite example, the book deals with the phenomena of ‘Macht’ and ‘Herrschaft’ in a period of crisis, using historical analogies in Japan, Kashmir, Castile, Carolingian Empire and Constantinople. Across borders and epochs, such key aspects of research are dealt with concerning the pre-modern age, as the practical implementation of autocratic models of rule in different cultures, forms of female participation in power, the influence of ruling elites in phases of political upheaval, and the significance of religious ideas for the legitimation of political and dynastic power. Thus, the idea of the Third Rome, the fates of ‘false tsars’ or the first crowned Russian tsarina Marina Mniszech get an interdisciplinary reflection.

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  • Christoph Witzenrath, Versklavung, Befreiung und Legitimität im Moskauer Reich: Avraamij Palicyn und die ‚Zeit der Wirren‘, 13–44.
  • Christian Werner, Autocracy and Consensus: Aspects of Hōjō Rule in Japan’s First Shogunate, 45–64.
  • Diana Ordubadi, Das Berufungsverfahren von Michail Romanov im Vergleich zur Wahl von Boris Godunov, 67–84.
  • Theresa Wilke, Erkaufte Herrschaft. Das politische Kräfteverhältnis zur Zeit der Utpala-Dynastie (855–939) in Kaschmir, 85–103.
  • Shigekazu Kondo, The “Horse-Race” for the Throne: Court, Shogunate, and Imperial Succession in Early Medieval Japan, 105–125.
  • David Khunchukashvili, Die heiligen Städte als eschatologische Legitimationssymbole der Zarenmacht unter den Rjurikiden, 129–157.
    Konrad Vössing, Konstantinopel – das Neue Rom, die heilige Stadt Konstantins?, 159–205. 
  • Ekaterina Makhotina, Klosterhaft als Sozialdisziplinierung? Russische Klöster der Frühen Neuzeit als Räume des Strafens, der sozialen Fürsorge und der ‚Korrektur der Seele‘, 207–234.
  • Daniela Mathuber, Die Vorbildwirkung des ersten falschen Dmitrij für samozvanstvo und ihre Grenzen, 237–257.
  • Dittmar Dahlmann, Der ‚Falsche Dmitrij‘ (Pseudodemetrius) in der Publizistik und Literatur West- und Mitteleuropas vom frühen 17. bis ins 20. Jahrhundert oder Russland als der „Boden des Despotismus“, 259–295.
  • Mechthild Albert/Lena Ringen, Jugendliche Herrscher als Spielball der Macht – Zum Verhältnis von minderjährigen Thronfolgern und ihren Ratgebern im Kastilien Alfons’ XI., 297–323.
  • Diana Ordubadi, Die Hochzeit der ersten gekrönten russischen Zarin Marina Mniszech und die Rolle der Frauen in den Machtverhältnissen Moskowiens, 327–355.
  • Linda Dohmen, „Auf Vermittlung unserer geliebten Gemahlin“. Königinnen als Intervenientinnen in ostfränkischen Herrscherurkunden (843–911/918), 357–374.
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Matthias Becher (ed.), Transkulturelle Annäherungen an Phänomene von Macht und Herrschaft. Spannungsfelder und Geschlechterdimensionen (Macht und Herrschaft 11), Göttingen 2019.

Dieser Band vereint Beiträge der dreisemestrigen Ringvorlesung des SFB.

From ancient China, to medieval England, and to 18th century Tibet: Macht and Herrschaft shape every society in a decisive manner. Surviving structures often have an impact on our present. The analysis of these structures offers the possibility for a better understanding of the challenges and problems of the so-called globalisation. Additionally, a transcultural approach helps to overcome the Eurocentric perspective in the research of political structures. Scholars from various historical disciplines analyse the different manifestations of Macht and Herrschaft and thus offer an interesting perspective on past political structures.

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  • Matthias Becher, Vormoderne Macht und Herrschaft. Zugänge, Phänomene, Perspektiven, 11–32.
  • Christian Schwermann, Konfliktmanagement im antiken China. Der Han-Kaiser Wu (reg. 141–87 v. Chr.) im Urteil von Zeitgenossen und Nachwelt, 33–60.
  • Andrea Stieldorf, Spieglein, Spieglein… Bilder von Königinnen auf Siegeln und Münzen, 61–94.
  • Alheydis Plassmann, Sudden death. Kontingenz des Todes und Legitimation von Herrschaft, 95–122.
  • Elke Brüggen, Political Speech in the ‘Kaiserchronik’, 123–144.
  • Konrad Klaus, Die Thronfolge im mittelalterlichen Kaschmir, dargestellt nach der ‚Rājataraṅgiṇī‘ des Kalhaṇa, 145–172.
  • Mechthild Albert, Herrscher und Berater/in in der kastilischen Literatur des Mittelalters. Transkulturelle Konstellationen in der Epoche Alfons’ des Weisen, 173–190.
  • Karina Kellermann, Der tiuvel schiez iu in den kragen! Herrschaftskritik in der deutschsprachigen Publizistik, 191–212.
  • Andreas Rutz, Formen und Funktionen weiblicher Herrschaftspartizipation im Heiligen Römischen Reich am Beispiel der Herzoginnen von Kleve (1417–1609), 213–252.
  • Anna Kollatz, Transkulturalität als Strategie. Gedanken zur Integration von Eliten am Mogulhof, 253–272.
  • Diana Ordubadi/Dittmar Dahlmann, Die ‚Zeit der Wirren‘ und die Moskauer Selbstherrscher (1598–1613) aus russischer Perspektive und in zeitgenössischen ausländischen Berichten, 273–298.
  • Peter Schwieger, Tibet im 18. Jahrhundert. Wo lag die Macht und wer war der Herrscher?, 299–312.
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Matthias Becher/Achim Fischelmanns/Katharina Gahbler (edd.), Vormoderne Macht und Herrschaft. Geschlechterdimensionen und Spannungsfelder (Macht und Herrschaft 12), Göttingen 2021.

Diese Publikation setzt den Band MH 11 fort und enthält darüber hinaus Beiträge der Ringvorlesung "Geschlechterdimensionen von Macht und Herrschaft" sowie der Tagung des Spannungsfelds A.

This volume gathers thirteen contributions from different scientific disciplines that are dedicated to questions of power, domination and gender in pre-modern times. For instance, it examines marital relationships of rulers, questions the function and stability of ruling systems and investigates patriarchy as an enduring ruling system as such. Thus, the volume offers individual case studies as well as theoretical reflections on the exercise of power and structures of domination, and then also takes a critical look on research approaches. It presents a highly complex, diverse and sometimes contradictory picture of power and domination. In conclusion, it offers (with reference to volume 11 of the publication series “Macht und Herrschaft”) critical reflections, outlines joining ideas and, thus, gives valuable suggestions for future investigations of “power”, “domination” and “gender” in a transcultural perspective.

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  • Claudia Opitz-Belakhal, Macht und Geschlecht in der Vormoderne. Forschungsergebnisse und -desiderate einer Geschlechtergeschichte des Politischen, 13–31.
  • Kerstin Palm, Die Analysekategorie ‚Gender‘ in den Geschichtswissenschaften. Theoretische Grundlegungen und zentrale Forschungsergebnisse am Beispiel ‚Wissenschaftsgeschichte als Geschlechtergeschichte‘, 33–50.
  • Cornelia Klinger, Das integrale Patriarchat. Personale Herrschaft in Politik, Wirtschaft und Gesellschaft des Alten Europa, 51–96.
  • Martin Dinges, ‚Hegemoniale Männlichkeit‘. Nutzen und Grenzen eines Konzepts, 97–110.
  • Linda Dohmen, Frauen an der Macht. Handlungsressourcen und -optionen karolingischer Herrschergemahlinnen, 111–152.
  • Elisabeth van Houts, Die politische (In-)Stabilität des ehelichen Verhaltens der Könige von England (1066–1189), 153–171.
  • Emma O. Bérat, Zur Transkulturalität adliger Frauen in britischen Genealogien des Mittelalters, 173–198.
  • Christina Lutter, Herrschaft und Geschlecht. Relationale Kategorien zur Erforschung fürstlicher Handlungsspielräume, 199–231.
  • Ludwig D. Morenz, MachtKunst am Nil und der erste Territorialstaat der Weltgeschichte. Graphische Inszenierung(en) von Herrschaft im 4. Jahrtausend v. Chr., 235–253.
  • Thomas Meier, Consensus and Conflict in the Medieval Material and Written Records, 255–281.
  • Daniel F. Schley, „Wie Fische im Wasser“? Anmerkungen zur Herrschaftskonfiguration der Regentschaft im Japan des 10. und 11. Jahrhunderts, 283–317.
  • Ralph Kauz, ‚Außenpolitik‘ zur Legitimation kaiserlicher Macht? Gesandtschaftsempfänge während der Ming-Dynastie, 319–331.
  • Munis D. Faruqui, After the Dust Settled. Succession Struggles and the Search for Stability in the Mughal Empire (1580s–1719), 333–361.
  • Matthias Becher/Katharina Gahbler, Vormoderne Macht und Herrschaft. Personen, Geschlechter, Strukturen, 365–389.
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Elke Brüggen (ed.), Macht und Herrschaft als transkulturelle Phänomene. Texte – Bilder – Artefakte (Macht und Herrschaft 13), Göttingen 2021.

Sammlung von Quellenbeispielen zu den vier Spannungsfeldern des SFB 1167, kommentiert von Mitgliedern der einzelnen Teilprojekte.

The anthology encompasses texts, images and artefacts from premodern times and thereby gives an impression of contemporary forms of dealing with the social phenomena of ›Macht‹ and ›Herrschaft‹. By picking out well-chosen examples, the contributions shed light on basic thematic constellations like ›conflict and consensus‹, ›personality and transpersonality‹, ›core and periphery‹, and ›idealization and criticism‹. Thereby every field is represented by European as well as by Non-European examples, and this means that comparison in a transcultural perspective is made possible. To further such comparison, all articles follow as far as possible a common scheme, first introducing and contextualizing the chosen example, then presenting, commentating and analyzing it with respect to configurations of ›Macht‹ and ›Herrschaft‹. Translations from textual sources from foreign languages or from the Middle High German make sure that readers who are not specialized in the particular field can grasp their content and relevance.

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(Konflikt und Konsens)

  • Matthias Becher/Linda Dohmen/Britta Hermans, Die sogenannte Mainzer Fortsetzung der 'Annales Fuldenses' und die Absetzung Karls III. 887, 15–31.
  • Susanne Reichert, Auf dem Rücken der Schildkröte: eine Inschrift im Spannungsfeld von Konflikt und Konsens im mongolischen Weltreich, 33–51.
  • Felix Bohlen, Das 'Guoyu' 國語 – ein frühchinesischer Fürstenspiegel, 53–81.
  • Peter Schwieger, Der Konflikt zwischen den Königreichen von Ladakh und Purig im 18. Jahrhundert und seine Lösung: Ausschnitt aus der vertraglichen Konfliktlösung von 1753, 83–98.
  • David Hamacher, Die 'Apocolocyntosis' des Seneca und der Diskurs über die Vergöttlichung des römischen Kaisers, 99–113.
     

(Personalität und Transpersonalität)

 

  • Sophie Quander, Der Kaiser beklagt das kranke Reich. Die 'Reformatio Sigismundi' zwischen Personalität und Transpersonalität, 117–131.
  • Eva Orthmann, Die Feier von Naurūz unter den beiden Moghulherrschern Humāyūn (r. 1530–40 und 1555–56) und Akbar (r. 1556–1605), 133–149.
  • Mareikje Mariak/Andrea Stieldorf/Maximilian Stimpert, Heinrich V. und seine Frau Mathilde im Siegel- und Münzbild, 151–169.
  • Detlev Taranczewski, Der höfische literarische Essay 'Hōjōki' und die Kriegerannalen 'Azuma kagami' als Quellen für die Untersuchung personaler und transpersonaler Elemente königlicher Herrschaft im Japan des 12. und 13. Jahrhunderts, 171–202.
     

(Zentrum und Peripherie)
 

  • Simon Lorscheid, Haus Pesch bei Pier im Tagebau Inden – eine frühe Mottenanlage des Hochmittelalters zwischen Aachen, Düren und Jülich, 205–220.
  • Dittmar Dahlmann/Diana Ordubadi, Das Zentrum von der Peripherie aus kommentieren. Die Aufzeichnungen des Augsburger Juweliers Hans Georg Peyerle über die Hochzeit des 'Falschen Dmitrij' in Moskau im Jahre 1606, 221–234.
  • Marian Kasprowski, Gesandtschaftswesen und diplomatisches Zeremoniell der Qing-Zeit in den 'Umfassenden Riten der großen Qing', 235–259.
  • Ludwig D. Morenz/David Sabel, Zentrale Einschreibungen in die sozio-kulturelle Peripherie. Zum zentralstaatlichen Ägypten im späten 4. Jahrtausend v. Chr., 261–283.
  • Harald Wolter-von dem Knesebeck, Die Wandmalereien des Adlerturms der bischöflichen Burg von Trento/Trient als Beispiel für den Umgang mit Zentrum und Peripherie in auf einen (königlichen) Gast bezogenen bzw. beziehbaren Wandmalereien, 285–307.
     

(Kritik und Idealisierung)

 

  • Ulrike Becker, Wenn der König sich fürchtet: Kritik und Idealisierung des Herrschers in einer Erzählung aus 'Calila e Dimna', 311–326.
  • Ann-Kathrin Deininger/Jasmin Leuchtenberg, Der Großzügige gegen den Geizigen – Kritik und Idealisierung im 'König Rother', 327–350.
  • Florian Saalfeld/Tilmann Trausch, Das Ideal eines Herrschers: Narrative Strategien zur Legitimation eines zukünftigen Sultans, 351–371.
  • Konrad Klaus/Theresa Wilke, König Cakravarman (reg. 923–933, 935 und 936–937): Held in der Schlacht – Versager auf dem Thron, 373–393.
  • Dominik Büschken/Alheydis Plassmann, Narrative Kritik am Beispiel der 'Gesta Regum Anglorum' Wilhelms von Malmesbury, 395–406.
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Jan Bemmann/Dittmar Dahlmann/Detlev Taranczewski (edd.), Core, Periphery, Frontier – Spatial Patterns of Power (Macht und Herrschaft 14), Göttingen 2021.

Sammelband zur Tagung des Spannungsfelds C [Link zum Tagungsbericht auf H-Soz-Kult], die vom 28. bis 30. März 2019 in Bonn stattfand.

‘Centre’ and ‘periphery’, two notions essential in the discourse of power and domination, tend to be reificated as a static, inert relation of an active, dominating centre on one side with an acquiescent, docile periphery on the other. Far before a ‘spatial turn’ came into vogue, philosophers like Immanuel Kant or sociologists such as Georg Simmel pointed out that space is not an entity existing besides human perceptiveness respectively without any relation to society. In this book specialists in the history of various premodern societies are discussing manifold kinds of spatial differentiations and within that the role of a seemingly ubiquitous dichotomy between centre/core and periphery/frontier. The researches cover a vast region spanning from Central Europe in the West to Japan in the Farthest East and Egypt in the South.

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  • Daniel Schley/Detlev Taranczewski, Macht und Herrschaft räumlich betrachtet. Einführende Überlegungen zum Spannungsfeld von Zentrum und Peripherie, 11–51.
  • Stefan Breuer, Zentrum und Peripherie in soziologischer Perspektive, 53–76.
  • Anna Flückiger, Kritische Gedanken zu Zentrum und Peripherie in der (Vor- und) Frühgeschichtlichen Archäologie, 77–99.
  • Christoph Ulf, Der Einfluss von Macht auf kulturelle Kontakte und Rezeptivität. Das Modell der Kontaktzonen, 101–121.
  • Diana Ordubadi, ‚Moskau als drittes Rom‘ und Konstantinopel: Das Verhältnis zweier christlich-orthodoxer Zentren im 16. Jahrhundert, 123–138.
  • Jan Kusber, „Unter die hohe Hand nehmen“. Strategien territorialer Expansion an der Peripherie des frühneuzeitlichen Russischen Reiches, 139–169.
  • Peter Schwieger, Zur Herausbildung territorialer und gesellschaftlicher Zentren und Peripherien in der tibetischen Geschichte: Eine systemtheoretische Analyse, 171–186.
  • Ishayahu Landa, The Strategic Communication between the Yuan Imperial Capitals and the Northern Macro-Regions: The Fragile Stability of the Empire, 187–257.
  • Karl Friday, Into the North and Out of the East: Core, Periphery, and Frontier in Classical Japan, 259–282.
  • Satoru Kuroshima, Awareness of Borders in Medieval Japan, 283–298.
  • Martin Büchsel, Die höfische Kunst der Distanzierung und die Entwicklung des selbstbewussten Künstlertums. Das mittelalterliche Hausbuch, ehemals im
    Besitz der Familie zu Waldburg Wolfegg, und das Gothaer Liebespaar, 299–341.
    Christian Freigang, Literarisch-fiktionale Luxusobjekte als Demonstration politischer Macht: Die ‚Couronne margaritique‘ von Jean Lemaire de Belges (1504/1505), 343–371.
  • Ludwig D. Morenz, MachtKunst fernab des eigentlichen Staatsgebietes. Zur monumentalen Inszenierung von ägyptischer Herrschaft am Zweiten Nilkatarakt im frühen Dritten Jahrtausend v. Chr., 373–401.
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Andrea Stieldorf/Linda Dohmen/Irina Dumitrescu/Ludwig D. Morenz (edd.), Geschlecht macht Herrschaft – Interdisziplinäre Studien zu vormoderner Macht und Herrschaft. Gender Power Sovereignty – Interdisciplinary Studies on Premodern Power (Macht und Herrschaft 15), Göttingen 2021.

Sammelband zur gleichnamigen Tagung, die vom 30. September bis 2. Oktober 2019 in Bonn stattfand.

The category ‘gender’ is essential in the context of macht and herrschaft. This volume focuses on the interaction or even complementarity of ‘male’ and ‘female’ herrschaft or the share in rule of men and women. The biological gender categories ‘man’ and ‘woman’ and the connected social and cultural roles do not serve as opposing, dichotomic notions or concepts but rather as a category for analysis, without which macht and herrschaft can not be examined appropriately. The contributions highlight Latin-European regions, yet they include regions from China to Egypt from 3rd B.C until 16th century A.D. Written texts, graphics and the material culture will be analysed.

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  • Andrea Stieldorf/Linda Dohmen/Irina Dumitrescu/Ludwig Morenz, Einleitung, 11–21.
  • Doris Gutsmiedl-Schümann, Gender Archaeology – zwischen archäologischem Befund und (re)konstruiertem Lebensbild, 23–47.
  • Katharina Gahbler, „... wenn weibliche Schwäche siegt und männliche Kraft schändlich unterliegt“. Bourdieus ‚Männliche Herrschaft‘ und die jungfräulichen Märtyrerinnen bei Hrotsvit von Gandersheim, 49–83.
  • Elizabeth Robertson, Pity would be no more. Compassion for Lucrece in Augustine’s ‘City of God’, Gower’s ‘Confessio Amantis’ and Chaucer’s ‘Legend of Good Women’, 85–111.
  • Uroš Matić, “He is looking at Bowmen like women”. Gender as a Frame of War in New Kingdom Egypt (ca. 1539–1077 BC), 113–134.
  • Jennifer D. Thibodeaux, Pierre de la Roque. An Exemplar of Crisis Masculinity in Fifteenth-Century Normandy, 135–151.
  • Ludwig D. Morenz, Von pointierter Maskulinität im Ägypten des späten dritten Jahrtausends v. Chr. Zur funerären Inszenierung des Potentaten Anchtifi als übermenschlichem ‚Manns-Kerl‘, 153–174.
  • Regina Toepfer, Fertilität und Macht. Die Reproduktionspflicht mittelalterlicher Herrscherinnen und Herrscher, 175–199.
  • Anne Behnke Kinney, Empress Lü. China’s First Female Ruler, 201–220.
  • Alex McAuley, Daughters, Princesses, and Agents of Empire. Royal Women as Transcultural Agents in the Seleucid Empire, 221–241.
  • Andrea Sieber, Zwischen Macht und Ohnmacht. Überlegungen zu den Königinnen Kriemhild und Brünhild im ‚Nibelungenlied‘, 243–272.
  • Birgit Ulrike Münch, Idealmutter für ‚Hofzwerge‘ und Volk – Witwe im Habit der Macht. Rollenmodelle und Agitationsräume Isabella Clara Eugenias (1566–1633), 273–294.
  • Alheydis Plassmann, Weibliche Erbfolge. Möglichkeiten und Grenzen weiblicher Herrschaftsausübung bei fehlenden männlichen Nachfolgern im Hochmittelalter, 295–318.
  • Elena Woodacre, Obstacles and Opportunities for Female Power and Sovereignty, 319–339.
  • Anne Foerster, Gender and Authority. The Entanglement of Two Concepts in High Medieval Historiography, 341–365.
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